May the Force be with you

perjantai 21. joulukuuta 2007

Joulumieltä

Olin jo eilen illalla käynnistää koneen ja loggautua bloggeriin, mutta järki voitti ja menin nukkumaan. Ensin kuitenkin kirjoitin päiväkirjaan sen, mikä olisi muuten tullut blogiin. Oli jotenkin hirveä tarve todeta, että ympärillä on hyväätekeviä ihmisiä. Tietenkin välillä tuntuu siltä, ettei kukaan välitä - on yksinäinen olo, kellään ei ole aikaa nähdä, itseä ei huvita nähdä ketään tai on muuten vaan ilta ja pimeä ja surkea olo. Sellaisina hetkinä ei näe sitä, että asiat on lopulta aika hyvin, mitä tulee ystäviin ja luottoihmisiin.

Sain eilen joululahjaksi kengitysnaulasta tehdyn kännykkäkoristeen. Katselin sitä illalla kotona, ihailin muotoa ja lujuutta ja äkkiä kengitysnaula alkoi symboloida kutakuinkin ihan kaikkea. Sitä, että pitää pysyä lujana elämässä, pitää pysyä kirkkaana ja suorana, ei saa taipua vaikeissakaan kohdissa. Tajusin, että tästä lähin naula kulkee mukanani lähes joka paikkaan - kaikkialle mihin puhelinkin. Se tuntui hyvältä - samoin se, että naulan antoi ihminen, joka on ollut tukena ja apuna ja jonka kanssa olen harrastanut yhdessä jo monta vuotta. Sitten aloin ajatella muitakin ystäviä.

Häntä, joka asuu ulkomailla ja soitti eilen - olipa ihana kuulla äänesi! Häntä, jonka kanssa olen kasvanut yhdessä yli kymmenen vuotta ja joka aina tukee. Häntä, jonka kanssa terapoimme toisiamme vuorotellen. Häntä, joka on tukenut minua ja jota minä olen tukenut ja jonka kanssa olen lähentynyt paljon ja olen siitä hirveän iloinen. Häntä, jonka olen tuntenut pisimpään ja joka saa vauvan ihan kohta. Häntä, jonka kanssa keskustelut ovat aina syvällisiä. Häntä, ystävää.

Ei ole korkeita hankia ja nietoksia, ei pauku pakkaset. Aurinko on pyyhkinyt pilvet pois ja ulkona on keväinen auringonpaiste. Minä istun kotona pyjamassa parantelemassa mystistä "vähän lämpöä ja vetämätön olo"-tautiani ja illalla lähden joulunviettoon. Lieneekö joulumieltä vai mitä, mutta tänä jouluna parhaalta tuntuu se, että saan olla läheisten kanssa. Tärkeitten ihmisten kanssa. Ja että heitä on elämässäni, perhettä ja ystäviä - se on hienoa. En ole yksinäinen.

Joulurauhaa ja jouluiloa kaikille, toivoo Rooibos

Ei kommentteja: