May the Force be with you

maanantai 8. huhtikuuta 2013

Oudot unet

Huhtikuun alussa alkoivat oudot unet. Niitä jatkui muutaman yön. Sitten lähdin reissuun. Reissussa näin tavallisia unia. Tänään otin matkan jälkeen ensimmäiset unet omassa sängyssä: päiväunet. Ja oudot unet palasivat. Samat henkilöt, sama teema, sama tunnelma.

Mietin äsken salaattia tehdessäni, että mihin asti unet yltävät. Alitajuntani yrittää kertoa minulle jotain, mutta kertooko se jotain muillekin kuin minulle? Tietääkö se ihminen, joka on tällä hetkellä unissani, että näin on? Näkeekö hän unia minusta? Näemmekö me samaa unta toisistamme? Ajatteleeko hän minua tavallista enemmän näinä aikoina? Pälähdänkö hänen ajatuksiinsa näinä päivinä ihmeellisen usein ja oudoissa tilanteissa?

Tuntuu, ettei tällainen äkillinen ajatusintensiteetti voi vajota tyhjyyteen ja olla vain minun päässäni. Kun herään, ajatukseni kiertävät kehää unessa ja hänessä, mikä poikii lisää unia. Miksi ja mistä ne tulevat ja miksi juuri nyt? Miksi vain kotona? Miksi hän? Mitä alitajuntani haluaa sanoa? (Ja kyllä, osaan kysymyksistä tiedän vastauksen.) Erikoista. En yleensä näe tällaisia unikeskittymiä samasta aiheesta. Ja kuten sanoin, on vaikea uskoa, ettei unennäölläni olisi mitään merkitystä maailmaan tai häneen. Johonkin tämä vimmattu ajatusenergia suuntautuu ja jostain se löytää maalin - muualtakin kuin minusta, pakosti.

2 kommenttia:

vaarna kirjoitti...

Minä olen aina ollut intensiivinen uneksija. Muistan myös muutaman todella piinaavan unen. Esim. nuoruuden ensirakkaus piinasi yhteen aikaa uniani todenteolla.

Tämähän on jännä ajatus. Linkittääkö uni meitä jotenkin toisiimme. Siitähän voisi jopa kirjoittaa! :D

Rooibos kirjoitti...

Vaarna: jotkut unet ovat tosiaan niin vaikuttavia, että ne muistaa vuosienkin päästä. Tässä on hassua se, että minulla ei ole mikään aktiivinen unienmuistamisvaihe päällä, ja että sama aihe, sama tunnelma, sama ihminen koko ajan unissa. Ja mitä tulee kirjoittamiseen ihmisten välisistä "unilinkeistä", niin been there done that ;) ja yhä se ajatus kiinnostaa :).