May the Force be with you

sunnuntai 30. maaliskuuta 2008

Tyhjiä ja täysiä vastauksia

Joskus tuntuu, että puoli Suomea haluaisi kirjoittaa kirjan. Joskus tuntuu, että neljäsosa Suomea tulee tekemään sen ennen kuin minä pääsen edes alkuun. Tiedän, että on olemassa pilvin pimein hyviä kirjoittajia, jotka ansaitsisivat sen, että heidän kirjansa julkaistaisiin. Miksi sitten juuri minun pitäisi saada romaanikässärini tai novellini julkaistua? Mikä tekee minusta erilaisen kuin muut?

Kun tuo kysymys kysyttiin minulta viimeksi, aloin nauraa ja vastasin, että totta kai kirjani pitäisi julkaista, koska kirjoitan niin helvetin hyvin. Kysyjä ei näyttänyt vakuuttuneelta, ilmeisesti perusteluni ontuivat.

Olen miettinyt muutaman päivän ajan syytä sille, miksi minun kässärini pitäisi julkaista ja löytänyt monta vastausta. Vastaukset voi jakaa kahteen eri kategoriaan ja ne löytyvät alta.

Merkityksettömät vastaukset
1. Minä haluan, että kässärini julkaistaan.
2. Olen tehnyt ja teen paljon töitä päämääräni saavuttamiseksi.
3. Mistään tässä elämässä en saa sellaisia henkisiä kiksejä kuin kirjoittamisesta.
4. Olen aina halunnut julkaista.
5. Kun kirjoitan, elän ja olen kotona.
6. Jaksan yrittää.
7. Kirjoitan hyvin.
8. Eniten haluan olla julkaiseva kirjailija.
9. En halua muistaa itseäni siitä, että epäonnistuin.

Merkitykselliset vastaukset
1. Kirjoitan hyvin.

Ensimmäisellä listalla on paljon kohtia, mutta ikävä kyllä ne ovat kaikki yhdentekeviä. Jälkimmäinen lista on lyhyt. Jälkimmäisessä listassa on se vika, että hyvin kirjoittaa tuhat muutakin ihmistä, jotka yrittävät saada esikoisensa ulos. Moni heistä taatusti paremmin kuin minä. Vastaukset jatkokysymyksiin ratkaisevat jo jotain: Kirjoitanko minä erityisen hyvin? Kirjoitanko minä riittävän hyvin? Onko minulla sanottavaa? Onko minulla sellaista sanottavaa, että kustantaja uskoo sen myyvän? Uskooko kustantaja, että voisin myydä myös henkilönä?

Ei riitä, vaikka minä vastaisin ylläoleviin lisäkysymyksiin "kyllä". Homma etenee vasta, kun joku kustantamossa vastaa noihin samoihin kysymyksiin "kyllä" ja juuri minun kässäriäni koskien. Siihen ei auta, vaikka minä kuinka haluaisin ja tahtoisin. Tekstini pitää olla hyvää, ajan pitää olla oikea, lukijan pitää olla oikea, teemojeni pitää olla oikeita, kaiken pitää osua nappiin.

Minä yritän.

Ei kommentteja: