May the Force be with you

maanantai 23. toukokuuta 2011

Säätä ja kartatta olemista

Tähän mennessä tapahtunut: Aamiainen, kahdeksan sivua raakatekstiä, yksi koneellinen pestyä pyykkiä, yksi pieni ukkonen. Klo 8.15 auringonpaistetta, joka loppui noin klo 8.30. Nyt sadetta ja pilvistä. Suorastaan syksyisen värinen ilma.

Seuraavaksi suunnitteilla: Taidan ottaa pienen kulhollisen keittoa varhaiseksi lounaaksi, ettei tule heti nälkä kun menen lähikuppilaan kirjoittamaan. Säätiedotuksen mukaan tarjolla on reipasta sadetta ja iltapäivälle vielä lisää ukkosta. Kun lähden lähikuppilasta käyn samalla ruokakaupassa.

Kysykää minulta mitä aion kirjoittaa tänään. Vastaan, että en tiedä. Olen niin pitkään kirjoittanut Kreikkalaisia, että välillä on vähän hankala sopeutua tähän, ettei ole sitä kokoelmaa enää käsissä. Ettei ole sitä rajattua kokonaisuutta, johon melkein kaikki kirjoittaminen tähtää, vaan on jollain tavalla tyhjä tila, joka pitää tai jonka voi täyttää millä tahansa tekstillä. Onhan minulla toki niitä keskeneräisiä ja vähemmän keskeneräisiä novellintekeleitä, kuten eilen kirjoitin, mutta ei se silti ole sama asia kuin Kreikkalaiset. Jännää. Tyhjää, mutta samalla pitäisi muistaa, että täynnä mahdollisuuksia.

Ai että kuinka pitkä aika siitä on kun olen viimeksi kirjoittanut ihan täysin ilman karttaa? Aika pitkä aika. Pidin ensimmäisen virkavapaani (kahdeksan viikkoa) syksyllä 2007. Silloin Kreikkalaiset saivat alkunsa. Siitä asti siis. Ja niin kauan kunnes saan jonkinlaisia vastauksia kustantamoilta ja niin kauan kunnes alan niiden perusteella kirjoittaa Kreikkalaisia taas kerran uusiksi, on minulla tämä uusi välitila, jossa kirjoittaminen on mitä tahansa, eikä minulla ole hajuakaan mihin päin olen menossa.

Nyt sitä keittoa ja sitten kirjoittamaan. Katsomaan, mihin tämä päivä vie.

Ei kommentteja: